krummelure

Just another WordPress.com site

Har du noget i ovnen?? januar 25, 2011

Filed under: Uncategorized — trinemia @ 4:04 pm

Og her må jeg sige ja!
Der er en splinternybagt blog, og så er der et gammeldags mormorfranskbrød. Jeg har dog tilsat lidt grahamsmel til brødet, vel vidende at det piller mormor ud so-to-speak, men jeg syntes at der skulle lidt “tyg” til på en højhellig hverdag. At kalde det et grovbrød vil nok være liiiige i overkanten.

franskbrød

Freestyle mormor franskbrød:

2 1/2 dl.lun mælk

25 g. gær

50 g. smeltet smør

1 æg

1 spiseskefuld honning

1 tsk. salt

3/4 dl. grahams mel

ca. 500 g hvedemel

Rør gæren ud i den lune mælk, tilsæt smør, æg, honning, salt og grahamsmel. Hvedemelet tilsættes af nogle omgange, indtil dejen er blød og lækker.

Hæver til dobbelt størrelse, slås ned og formes, hæver til dobbelt størrelse, pensles med æg og bages ved 200 g. i ca. 25 min.

Derudover har der også været en pladefuld müslibarer inde og vende. Endda 2 gange!- de var lidt rå i grynene efter 1. bagning, så de vandt en tur mere.

Grunden til al denne husmoderlige aktivitet ligger og sover inde i min seng. Hun er den mellemste af mine 3 piger, 14 år gammel- og blev syg i nat, så der må lidt ekstra til.
De 2 andre piger er i skole, den store på 17 går i 1.g, og “den lille” på snart 11 går i 5. klasse.
Så har jeg en mand som er på vej hjem med “sygeindkøb”- dvs. saftevand, kiks , yoghurt , æbler og et blad!

Brødbageriet idag blev kraftigt inspireret af hende her, som er en utroligt produktiv hjemmebager.

 

Skriv et svar

