krummelure

Just another WordPress.com site

Blåklokker og fastelavnsris. marts 15, 2011

Filed under: Uncategorized — trinemia @ 7:12 pm

Jeg har været den heldige ejer af have i 18 år. 3 forskellige stk. som hver især har afspejlet hvad der var af “overskud i hverdagen” med en voksende børneflok og en temmelig happy-go-lucky tilgang til havearbejde.

Have 1: RIGTIG meget skvalderkål- lidt bærbuske, og ellers bare græs i varierende højde. Et skønt ferskentræ som valgte at begå selvmord i løbet af de 6 år vi boede der.

Have 2: Rækkehushave lille, dårlig jord, og følelsen af 45 par øjne i nakken fra de andre huse (som var i 3 plan). Vi fik etableret et par højbede hvor min nostalgiske svaghed for Lathyrus blev levet ud sammen med 3 rækker rucola (så ved man ligesom hvilken periode det var!)

Have 3: Grunden var gammel og tilplantet/groet på Pippi-måden, der lå et gammelt bjælkehus der hvor vi skulle bygge, og idyllen var total. Så fældede vi 24 træer som alle var skaldede på den ene eller anden side, byggede et hus, og da den sidste gummiged kørte sin vej var der fisme ikke meget Pippi tilbage!! Nu-5 år efter, begynder det at ligne noget. Roserne har fået størrelse, hængekøjen plads under et par af de overlevende træer, og jeg er sprunget ud som fuldblodshavemenneske med for lidt tid! Men jeg elsker det- og den her årstid, jamen- need I say more?

Inden ham her tryllekunsteren startede sin blog- forsøgte jeg at så blåklokker, meget spontant, frøene blev båttet ned i en potte i skøn forening med en anden plante, og resultatet blev derefter! En pisten stilk uden skyggen af en klokke.  Så da tilbuddet om et kursus tikkede ind fra Claus Dalby var jeg på! En uge forsinket, men never mind- i år skal det myldre med metervis af tykke fede blomsterklokker!

Til fastelavn fik “de små børn” hver deres fastelavnsris OG et minidrivhus med jord og frø og det hele fra Netto. Jeg havde valgt 3 varianter: chili, kaktus og græskar. Den lille’s græskar er allerede godt oppe og idag sagde jeg til hende at de ville have godt af en ompotning. Det varmede mit have/moderhjerte at komme hjem til det her syn idag:

Jeg tør godt love at der bliver græskar nok!!

 

Skriv et svar

