krummelure

Just another WordPress.com site

Jeg planter med økser april 9, 2011

Filed under: Uncategorized — trinemia @ 8:33 pm

Neeeeeiiiij-det har været en god dag mand! Knæhøj sol, eller noget i  den stil. Kom dog lidt sent ud af fjerene, da fredag aften bød på kortspil med 2 sæt venner og klokken hurtigt blev halv to!

Har været i haven hele dagen med diverse småprojekter.  Og tvang yngstebarnet ud af nattøj og BORT fra Disneykassen. Heldigvis blev hun meget optaget af at pille frø ud af frøstandende fra en mamelukærme, som helt bonus-agtigt havde klaret den hårde vinter.

 

Bemærk den helt uventede brug af gammel hestesko (som vi fandt på grunden da huset skulle bygges, og bare ikke KUNNE skille os af med. Selvom jeg ikke er overtroisk.) men blæsten var voldsom- og grenene meget lette-så lå den lige til højrebenet tø-hø.

Næste projekt var at omplante klokkerankerne som trængte frygteligt til noget mere jord om fødderne. De så simpelthen større ud efter den manøvre:

Vi kører blandet pindeudvalg, so to speak, og du kan på billedet finde et stk. afbrækket bambus, en nedfalden raketpind fundet på vej til skuret, og 5 pinde  (dem som skiltene sad på ikke rigtige støttepinde da)  fra nogle Hortensia’er som blev plantet i sidste uge. (ingen ved om de Hortensiaer overhovedet lever, de blev købt 4 sekunder før der faldt en meter sne, og frosten umuliggjorde enhver form for parkanlæg. Så vi venter i spænding)

Og det lyder yndigt at barnet sådan deltog, men jeg kan afsløre at en af os havde l-i-d-t svært ved at bevare fokus, og hun savnede brugen af lidt større og kraftigere redskaber! Måtte dog gribe ind da hun spurgte “virker den her økse?” og da jeg vendte blikket mod hende, stod hun med den største motherf….. af en økse vi ejer, hævet over hovedet i et perfekt lumbar-Jacksving!! Det er ikke for at være curling-mor, men jeg tror ikke at vores hello-Kitty plaster rækker når man hiver øksen ud af ungens skinneben, så det blev ved det ene sving!!

Så blev der sået stokroser, mamelukærme, stolt kavaler, og blårregn (jeg ved godt at det ikke er sikkert den kommer til at blomstre- men man sad så godt med et glas vin under dens mor i Italien!)

De sidste af roserne blev beskåret, jeg har en stor rosenflok, og starter simpelthen “for tidligt” for ikke at få stress- det er jo ikke det som er meningen med en have.

Var lidt flad da jeg endte i sofaen, men ikke mere end at lækkersulten tvang mig i køkkenet og banke en gang “veganerjordbærmousse” sammen fra min bibel: vegetarisk vellyst. Det tog ikke så lang tid. Og kunne være gået hurtigere hvis ikke jeg havde kommet for lidt aga r-agar i i første omgang!

Her er opskriften som jeg lavede den (og den blev ikke vegansk-forklaring følger)

Jordbærmousse til lækkersultne havearbejdere:

400 g. frosne jordbær

1  dl. mælk (her røg veganeren, jeg synes at rismælk er fyldt med aroma og andet tilsætning som simpelthen dræber naturligheden i min verden)

75 g. sukker

1 1/2 dl vand

vanille

3 spsk. agar-agar (kan åbenbart tilsættes i flere omgange hvis man ikke kan tælle til tre!)

Blend jorbær og mælk grundigt. Kog vand, sukker og agar-agar i et par minutter, blendes med jordbærmos, kommes i glas og på køl i mindst 1 time.

Til dette kan man dryppe lidt fløde over ved servering eller lave mandelmælk af 1 dl. mandler som skamblendes med 1 1/2 dl. vand, lidt salt, og derefter sies. Det er det våde man bruger. Mandelfnulleret kan ryge i en kage ved lejlighed!

Bon appetit.

 

Skriv et svar

