krummelure

Just another WordPress.com site

Auberginer- den smagløse svamp april 19, 2011

Filed under: Uncategorized — trinemia @ 6:58 pm

Auberginer deler vandende- enten elsker man dem eller også hader man den. Men jeg vil vove at påstå at man kan omvende en del modstandere ved at starte med det vigtigste punkt:

Bag/steg/grill den HELT mør!! Der er en udbredt tendens til at tilberede auberginer for lidt! Og så lander de i kategorien af meget uinterresant mad, som man ikke skal spilde sin tid på at spise. Der skal ikke være den mindste lille skumgummiagtige plet tilbage nogle steder på den smukke lilla grønsag efter tilberedning,  hellere godt med ristet brun farve-det er der smagen begynder at blive interessant.

Mange opskrifter starter med at auberginen skal saltes, trække, og tørres af. Dette er for at udtrække bitterstofferne, men mit liv er for kort til at drysse og vente og duppe løs- jeg springer den proces over og har aldrig haft problemer med smagen.

Til aften lavede jeg en auberginesalat inspireret af,  jeg tør næsten ikke at sige det, “vegetarisk vellyst”:

2 af de smukke (og her mener jeg auberginer)

6 fed hvidløg

1 frisk chili i valgfri farve og smæk.

3 kardemommekapsler

1/2 tsk hel sort peber

1 tsk. spidskommen

1 dl. yoghurt

1 bundt friske koriander- ville være optimalt, jeg måtte plukke af en meget sørgelig potte som var blevet efterladt i vindueskarmens forårssol.

Og nu spørger du måske: KARDEMOMMEKAPSLER??!! JA- blev der sagt, køb de hele kapsler, istedet for de stødte som dufter mildt af thebolle, kom de hele kapsler i morteren og giv dem et par knald- pil frøene fra, knus dem i morter eller krydderimølle- stik næsen i, og du er for evigt færdig med at købe de stødte.!

Skær auberginerne ud i 8-10 stk. hver, kom i et fad med 4 af hvidløgsfeddene, 1 spsk. olivenolie hældes over og røres rundt. Bag det hele ved 220 grader til det dufter brunt og brændt!! Det tager cirka 30-40 min.

 Stød alle krydderier i morteren, kom det hele i foodprocessor og kør til en god mos.

Den har farven imod sig, og derfor fik den et kækt drys med gurkemeje.

Jeg kan allerede mærke at resten lander på en skive ristet rugbrød i morgen eftermiddag.

 

Skriv et svar

